WELKOM peuters en kleuters


Word jij ook een knappe ridder?

Of ben je graag een sterke prinses?

Komt de politieman, bakker of muzikant eens kijken?

Of gaan we met z’n allen naar de kermis?

Misschien kijk je uit naar de komst van de Sint?

Of wil je liever mama of papa vieren?

Kiezen hoeft niet!

Elk schooljaar zit boordevol thema’s.

En in die thema’s beleef je dit alles

en nog véél méér

van héél dichtbij …

Bereken hier de instapdatum voor je kleuter.

 

OPENKLASDAG voor ouders en kleuters

 

dinsdag, 28 augustus 2018 van 17.00-18.00

maandag, 17 december 2018 van 14.00-15.00

maandag, 1 april 2019 van 14.00-15.00

dinsdag, 27 augustus 2019 van 17.00-18.00

 

 

INSTAPMOMENTEN SCHOOLJAAR 2018-2019

 

maandag, 14 mei 2018

maandag, 1 september 2018

maandag, 5 november 2018

maandag, 7 januari 2019

vrijdag,  februari 2019

maandag, 11 maart 2019

dinsdag, 23 april 2019

maandag, 3 juni 2019

 

 

 

Een dag in de kleuterklas

  • We verwelkomen jullie aan de klasdeur vanaf 08.25 uur.
  • Vroege vogels (08.00 uur) worden door de ouders op de speelplaats van de lagere school naar de leerkracht met toezicht gebracht.
  • Je kind maakt zijn/haar schooltas leeg en hangt zijn/haar jas aan de kapstok
  • Vrij spelen in de klas tot alle vriendjes er zijn. De juf heeft tijd voor een individueel gesprekje of een knuffelmomentje.
  • We komen samen in de kring als we het startmuziekje horen
  • Klassikaal onthaalmoment (kalenders, ochtendliedje, klaspop Jules)
  • Klassikale activiteit i.v.m. het thema bv. waarneming van een vis, verhaaltje over de boerderij, …
  • Keuze-activiteiten: Groepje begeleid door de juf (knutselen, spelletje, …) en vrij spel in de hoekjes
  • Toiletbezoek
  • Fruit eten en water drinken
  • Speeltijd
  • Toiletbezoek voor kleuters die nog niet helemaal zelfstandig naar het toiletje kunnen
  • Vervolg keuze-activiteiten
  • Opruimen
  • Klassikale afsluiter (vb. liedje, spelletje,…)
  • Middag
  • We verwelkomen jullie op de kleuterspeelplaats
  • Wanneer de bel klinkt, staan we in de rij aan de deur van de kleuterspeelzaal
  • Kort onthaalmomentje in de kring
  • Vrij spel in de hoekjes en eventueel vervolg van het begeleid aanbod of spelletje
  • Opruimen
  • Toiletbezoek
  • Koek eten en water drinken
  • Schooltassen vullen en jas aantrekken
  • Speeltijd
  • Klaarmaken om naar huis te gaan in de speelzaal
  • TOT MORGEN!

Toiletbezoek

  • We opteren dat kleuters zindelijk zijn als ze naar school komen. Niet zindelijke kinderen belemmeren immers de klaswerking…
  • We werken met een “toiletzak”, je krijgt zo’n zak van de school mee op de eerste schooldag, hierin stoppen jullie, ouders, reservekledij en plastieken zakjes. Wanneer er vuile kleertjes mee naar huis komen wordt de “toiletzak” weer aangevuld. De “toiletzak” blijft aan het kapstokje van je kind hangen.
  • Indien je kind NIET zindelijk is, graag een luierbroekje aan én een luier MET ‘KLIPJES’ in de “toiletzak”.
  • Gemakkelijke kledij (geen broeksriem, schuifknoop) bevordert de zelfstandigheid.

 

In de schooltas

Ga samen met je kind een schooltasje kopen. Vóór je kleuter naar school gaat, zou het schooltasje al een vertrouwd voorwerp moeten zijn. Bij het kiezen van een schooltas zou eigenlijk het praktische moeten primeren (een stevig boekentasje van ongeveer 25 op 35 cm of een rugzakje met eenvoudige sluiting).

In de schooltas:

  • Elke voormiddag een stukje fruit (appel, banaan, aardbeien, kiwi,…) of groente (stukje wortel, komkommer, …). Het zou fijn zijn indien dit geschild en/of eventueel in stukjes gesneden in een doosje zit. (Tip: met een beetje citroensap erop wordt het fruit minder snel bruin). Ook op woensdagvoormiddag eten we een stukje fruit of groente.
  • Elke namiddag eten we een koek: meegeven zonder papiertje in een doosje a.u.b.. Liefst een koek zonder chocolade.
  • Een lege beker voor water, geen brikjes met drank, zo proberen we de afvalberg te verkleinen en water als dorstlesser te waarderen.
  • Brooddoos
    • Middagmoeders begeleiden het ineten. Kleuters moeten zelfstandig eten.
    • Ook ‘s middags wordt er enkel water gedronken.
    • Bijdrage voor middag komt op de tweemaandelijkse rekening. Water is gratis.
  • Eventueel een vertrouwensvoorwerp zoals een tut of een knuffel, … die kan vooral in het begin een grote steun zijn.

Zelfstandigheid

Eén van onze hoofddoelen bij peuters is het bevorderen van de zelfstandigheid:

  • Boekentas ZELF openen, leegmaken (m.b.v. PICTOGRAMMEN) en vullen (makkelijke sluiting is zeker een hulp)
  • Handen wassen
  • Vuile neus: zakdoek nemen
  • Zelf broek op- of afdoen (gemakkelijke kledij)
  • Zelf schoenen uit- en aantrekken (schoenen met velcro)
  • Trucje met de jas

Joepie, ik ben jarig!

We maken er een feest van in de klas. Hoe doen we dit? De jarige zorgt voor een versnapering waar we samen van kunnen smullen en/of een klascadeau (ideetjes kan je bij de juf verkrijgen). In de klas zingen we voor de jarige, dansen we met de jarige, maken we ‘vuurwerk’ met onze handen, blazen we samen een ballon op. De jarige mag kaarsjes uitblazen en mag de hele dag op de troon zitten. Natuurlijk zorgen we ook voor een kroon. En daarbovenop maken we tekeningen voor de jarige. Als er iemand jarig is in de klas hebben de andere kleuters maar 1 versnapering nodig die dag! Wie wanneer jarig is, kom je te weten via de weekplanning.

Schoolpost

In onze kleuterschool krijgt je kleuter een “heen- en weermapje”. Dit dient als communicatiemiddel tussen “school” en “thuis”. Wanneer er post is vanuit de school wordt dit in het mapje meegegeven naar huis. De volgende dag komt het mapje leeg of met in te vullen briefjes terug naar de school. De mapjes worden verzameld in een daarvoor voorzien bakje aan de klasdeur. Willen jullie van thuis uit iets melden, kan dat schriftelijk via het heen- en weermapje, ’s ochtends mondeling aan de klasjuf of telefonisch op het schoolnummer 03/889 08 62.

Wekelijks krijgen jullie een weekplanning/themaplanning met liedjes of versjes toegestuurd van de juf. Dit gebeurt via MAIL.

Observatie

Bij de jongste kleuters ligt het accent op graag naar school komen, zelfstandigheid en sociale ontwikkeling (hoe gedragen en voelen de kleuters zich in groep). In dagelijkse observaties hebben wij, de kleuterjuffen, oog voor het welbevinden (zich goed voelen) en de betrokkenheid van de kleuters.
In de loop van het schooljaar houden we ‘babbeluurtjes‘ in onze kleuterschool, dan vertellen we wat meer over je kind in de klas. Heb je eerder al vraagjes of bedenkingen, aarzel dan niet om ons aan te spreken. Dan regelen we een babbeltje tussendoor!

Om je beter van dienst te zijn maakt deze site gebruik van cookies.

Accepteer onze cookies om zo vlot mogelijk op onze website te surfen. Meer info over het privacybeleid, klik hier